Na Hlavnom zhromaždení ZSS 16.októbra 2025 poctil slovenských kolegov návštevou kolega z Poľskej republiky Bogdan Jędrys, člen poľského združenia sudcov Iustitia, ktorý vystúpil so svojím prejavom o stave justície v Poľsku. Jeho prejav o aktuálnom dianí v poľskej justícii Vám prinášame v slovenskej aj anglickej verzii:
Vážení kolegovia a priatelia!
Slovenskí sudcovia!
V krátkom prejave by som rád predstavil pokus o nápravu zložitej situácie poľského súdneho systému, ktorú spôsobili aktivity politikov strany Právo a spravodlivosť, prezidenta Dudu a im podriadených sudcov v rokoch 2018 – 2025. Tento pokus podnikol Waldemar Żurek, sudca, ktorý sa vzdal svojho statusu a nedávno nastúpil na pozíciu ministra spravodlivosti v demokratickej vláde Donalda Tuska.
Tento pokus podnikol minister spravodlivosti Waldemar Żurek predložením návrhu „Zákona o obnovení práva na nezávislý a nestranný súd zriadený na základe zákona reguláciou účinkov uznesení Národnej súdnej rady prijatých v rokoch 2018 – 2025“.
V podstate ide o návrh zákona o „právnom štáte“, ktorého cieľom je regulovať postavenie sudcov vymenovaných v rokoch 2018 – 2025 za účasti protiústavnej Národnej súdnej rady.
Minister spravodlivosti uviedol, že vykonanie individuálneho hodnotenia každého sudcu vymenovaného v rokoch 2018 až 2025 by, hovorovo povedané, viedlo k tomu, že by sa systém spravodlivosti sústredil výlučne na seba, čo je z pohľadu občanov neprijateľné. Za zmienku stojí, že v rokoch 2018 až 2025 prezident Duda za účasti protiústavnej Národnej súdnej rady vymenoval viac ako 3 000 sudcov. Celkový počet sudcov v Poľsku je v súčasnosti približne 10 000.
Minister spravodlivosti uviedol, že navrhovaný zákon:
1. je v súlade s poľskou ústavou a medzinárodným právom;
2. vykonáva rozsudky európskych súdov (Európsky súd pre ľudské práva a Súdny dvor Európskej únie) týkajúce sa porušovania nezávislosti súdnictva v Poľsku v rokoch 2018 až 2025;
3. zohľadňuje stanovisko Benátskej komisie;
4. rieši krízu vyvolanú uzneseniami protiústavnej Národnej súdnej rady prijatými v rokoch 2018 až 2025.
Hlavnými cieľmi zákona sú:
1. Obnovenie práva občanov na nezávislý a nestranný súd;
2. Ukončenie deštruktívneho rozdelenia súdnictva spôsobeného pôsobením sudcov vymenovaných v rokoch 2018 – 2025 za účasti protiústavnej Národnej súdnej rady v poľskom systéme spravodlivosti;
3. Regulácia postavenia sudcov vymenovaných v rokoch 2018 – 2025 za účasti protiústavnej Národnej súdnej rady;
4. Zlepšenie efektívnosti súdnictva;
5. Eliminácia rizika ďalšieho odmeňovania za rozhodovanie sudcov vymenovaných v rokoch 2018 – 2025 za účasti protiústavnej Národnej súdnej rady;
6. Obnovenie nezávislého súdnictva v Poľsku, rešpektovaného v rámci európskych štruktúr, a vytvorenie podmienok pre oživenie Národnej súdnej rady.
Hlavné prvky zákona:
1. Regulácia účinkov uznesení vydaných protiústavnou poľskou Národnou súdnou radou v rokoch 2018 až 2025;
2. Opätovné vykonanie súdnych výberových konaní;
3. Potvrdenie rozsudkov vydaných sudcami vymenovanými v rokoch 2018 – 2025 za účasti protiústavnej Národnej súdnej rady, ktoré strany nenapadli.
Regulácia postavenia sudcov vymenovaných v rokoch 2018 – 2025 za účasti protiústavnej Národnej súdnej rady sa má dosiahnuť:
1. Opakovaním všetkých nezákonných súdnych výberových konaní konaných v rokoch 2018 – 2025 pred zákonnou Národnou súdnou radou;
2. Udelenie dvojročnej delegácie sudcom vymenovaným v rokoch 2018 – 2025 za účasti protiústavnej Národnej súdnej rady do zverejnenia výsledkov opätovného výberového konania;
3. Zrušenie inštitútu mimoriadneho odvolania, ktoré umožňuje protiústavné napadnutie konečných súdnych rozhodnutí, a Komory pre kontrolu verejných záležitostí Najvyššieho súdu, ktorá bola zriadená na rozhodovanie o takýchto odvolaniach;
4. Reforma Komory pre profesijnú zodpovednosť Najvyššieho súdu, ktorá v súčasnosti v konečnom štádiu rozhoduje o disciplinárnej zodpovednosti sudcov.
Na záver by som chcel spomenúť, že ministerstvo spravodlivosti v súčasnosti pripravuje návrh zákona o Národnej súdnej rade. Cieľom tohto zákona je zabezpečiť, aby tento orgán bol v súlade s ústavnými normami a judikatúrou európskych súdov, ako to bolo do roku 2017, keď politici hnutia Právo a spravodlivosť na základe novely zákona o Národnej súdnej rade rozhodli, že 15 sudcov, členov Národnej súdnej rady, bude voliť výlučne Sejmom, a ako je to aj v súčasnosti, hoci pred rokom 2017 ich volili sudcovské kruhy.
Nedostatky v procese vymenovania sudcov, ku ktorému došlo za účasti Národnej súdnej rady, ktorej 15 členov volí politik a ktorá funguje dodnes, boli v posledných rokoch poukázané na rozhodnutia európskych súdov, podľa ktorých Poľsko naďalej vypláca odškodné.
Ďakujem za vašu pozornosť.
Bogdan Jędrys
English version:
Dear colleagues and friends!
Slovak judges!
In a short speech, I would like to present an attempt to remedy the difficult situation of the Polish justice system, caused by the activities of Law and Justice politicians, President Duda, and the judges subservient to them in the years 2018-2025. This attempt was undertaken by Waldemar Żurek, a judge who relinquished his status and recently assumed the position of Minister of Justice in Donald Tusk’s democratic government.
This attempt was undertaken by Minister of Justice Waldemar Żurek by presenting the draft „Act on Restoring the Right to an Independent and Impartial Court Established on the Basis of Law by Regulating the Effects of Resolutions of the National Council of the Judiciary Adopted in the Years 2018-2025.“
In essence, this is a „rule of law“ bill aimed at regulating the status of judges appointed in the years 2018-2025 with the participation of the unconstitutional National Council of the Judiciary.
The Minister of Justice stated that conducting an individual evaluation of each judge appointed between 2018 and 2025 would, colloquially speaking, result in the justice system focusing solely on itself, which is unacceptable from the perspective of citizens. It is worth mentioning that between 2018 and 2025, President Duda, with the participation of the unconstitutional National Council of the Judiciary, appointed over 3,000 judges. The total number of judges in Poland currently stands at approximately 10,000.
The Minister of Justice indicated that the proposed bill:
1. is consistent with the Polish Constitution and international law;
2. implements judgments of European courts (the European Court of Human Rights and the Court of Justice of the European Union) regarding violations of judicial independence in Poland between 2018 and 2025;
3. takes into account the position of the Venice Commission;
4. resolves the crisis triggered by the resolutions of the unconstitutional National Council of the Judiciary adopted between 2018 and 2025.
The main objectives of the Act are:
1. Restoring citizens‘ right to an independent and impartial court;
2. Ending the destructive division in the judiciary caused by the functioning of judges appointed in 2018-2025 with the participation of the unconstitutional National Council of the Judiciary in the Polish justice system;
3. Regulating the status of judges appointed in 2018-2025 with the participation of the unconstitutional National Council of the Judiciary;
4. Improving the efficiency of the judiciary;
5. Eliminating the risk of further compensation for adjudicating by judges appointed in 2018-2025 with the participation of the unconstitutional National Council of the Judiciary;
6. Restoring an independent judiciary in Poland, respected within European structures, and paving the way for the recovery of the National Council of the Judiciary.
Main elements of the bill are:
1. Regulating the effects of resolutions issued by the unconstitutional Polish National Council of the Judiciary between 2018 and 2025;
2. Re-conducting judicial competitions;
3. Upholding the judgments issued by judges appointed in 2018-25 with the participation of the unconstitutional National Council of the Judiciary, which were not challenged by the parties.
Regulating the status of judges appointed in 2018-25 with the participation of the unconstitutional National Council of the Judiciary is to be achieved by:
1. Repeating all illegal judicial competitions held in 2018-2025 before the legal National Council of the Judiciary;
2. Granting judges appointed in 2018-25 with the participation of the unconstitutional National Council of the Judiciary a two-year delegation until the results of the re-competition;
3. Eliminating the institution of the extraordinary appeal, which allows for unconstitutional challenges to final court rulings, and the Public Affairs Control Chamber of the Supreme Court, which was established to adjudicate such appeals;
4. Reform of the Professional Liability Chamber of the Supreme Court, which currently handles disciplinary liability of judges in the final instance.
Additionally, I would like to mention that the Ministry of Justice is currently preparing a draft bill on the National Council of the Judiciary. This bill aims to ensure that this body complies with constitutional standards and is consistent with the case law of European courts, as was the case until 2017, when, pursuant to an amendment to the Act on the National Council of the Judiciary, Law and Justice politicians decided that the 15 judge members of the National Council of the Judiciary would be elected exclusively by the politicians sitting in the Parliament, and as is currently the case, although prior to 2017, they were elected by judges.
The flaws in the judicial appointment procedure made with the participation of the National Council of the Judiciary, whose 15 members are elected by politicians and which still operates today, have been highlighted in recent years by rulings of European tribunals, under which Poland continues to pay compensation.
Thank you for your attention.
Bogdan Jędrys
